Kmieciak Zbigniew, Samorządowe kolegia odwoławcze w układzie administracyjnego toku instancji
Samorządowe kolegia odwoławcze w układzie administracyjnego toku instancji
1.
Reaktywowanie w Polsce w 1990 r. samorządu terytorialnego wywołało potrzebę dostosowania mechanizmów ochrony związanych ze wzruszeniem aktów zapadających w trakcie postępowania, ukształtowanych przepisami kodeksu postępowania administracyjnego, do jurysdykcji administracyjnej realizowanej według nowej formuły, dualistycznej pod względem ustrojowym. Jak podkreśla A. Korzeniowska, w pierwotnym senackim projekcie ustawy o samorządzie terytorialnym zakładano, że od decyzji administracyjnych wydawanych w pierwszej instancji przez wójta, burmistrza lub prezydenta w sprawach należących do zadań własnych gminy będzie przysługiwać odwołanie do kolegium odwoławczego, powoływanego przez radę właściwej jednostki . Ostatecznie, licząc się z ryzykiem braku dostatecznych gwarancji profesjonalizmu orzekania przez kreowane w ten sposób organy oraz nadmiernego uzależnienia ich rozstrzygnięć od celów polityki lokalnej, zarzucono ów pomysł. W zamian przyjęto inne rozwiązanie, bliższe klasycznej koncepcji...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX