Jasińska Katarzyna, Relacja ochrony przyznanej na podstawie u.z.n.k. do wyłącznych praw własności intelektualnej na przykładzie problematyki naśladownictwa opakowań
Relacja ochrony przyznanej na podstawie u.z.n.k. do wyłącznych praw własności intelektualnej na przykładzie problematyki naśladownictwa opakowań
Problem relacji ochrony przyznanej na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej jako u.z.n.k.) do wyłącznych praw własności intelektualnej można rozważać na kilku płaszczyznach, z których najistotniejszymi są :
możliwość i celowość przyznania na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ochrony kumulatywnej przedmiotom praw wyłącznych własności intelektualnej;<
dopuszczalność przedłużenia lub rozszerzenia na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ochrony na wytwory działalności intelektualnej niekorzystające z ochrony z tytułu praw własności intelektualnej, lub z takiej ochrony korzystających, lecz w sytuacji, gdy konkretny stan faktyczny nie daje podstaw do wystąpienia z roszczeniami przewidzianymi w ustawie regulującej problematykę praw wyłącznych, natomiast zachodzą jednocześnie przesłanki do zastosowania przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, i wreszcie<
możliwość zastosowania ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w celu zakazania uprawnionemu z tytułu wyłącznych praw własności intelektualnej wykonywania uprawnień wynikających z przysługującego mu prawa wyłącznego.
Ze względu na obszerność zagadnienia i złożoność problematyki, niniejszy artykuł został ograniczony do istotnych z praktycznego punktu widzenia zagadnień dopuszczalności przyznania ochrony uzupełniającej przedmiotom praw wyłącznych oraz przedłużenia lub rozszerzenia na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ochrony dla wytworów, które nie korzystają z ochrony z tytułu praw wyłącznych własności intelektualnej. Zagadnienia te będą miały najczęściej związek z szeroko pojętym naśladownictwem oraz oznaczaniem towarów i usług w sposób mogący wprowadzić odbiorców w błąd. Z dylematem, czy taką "rozszerzoną" ochronę przyznać, czy też nie, można się spotkać zwłaszcza w branży reklamowej, w przypadku niechronionych prawami wyłącznymi reklam (w tym szczególnie sloganów reklamowych), a nawet całych kampanii promocyjnych, a także w przemyśle rozrywkowym, w odniesieniu do tzw. formatów telewizyjnych i radiowych czy sitcomów. Jednak w niniejszym artykule pragnę skoncentrować uwagę na opakowaniach produktów markowych. Rozważania zostaną rozpoczęte od omówienia pokrótce roli opakowań w gospodarce oraz powszechnego zjawiska naśladownictwa i praktycznych jego konsekwencji.
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX