Jasińska Katarzyna, Relacja ochrony przyznanej na podstawie u.z.n.k. do wyłącznych praw własności intelektualnej na przykładzie problematyki naśladownictwa opakowań

Artykuły
Opublikowano: ZNUJ. PPWI 2009/1/86-111
Autor:
Rodzaj: artykuł

Relacja ochrony przyznanej na podstawie u.z.n.k. do wyłącznych praw własności intelektualnej na przykładzie problematyki naśladownictwa opakowań

Problem relacji ochrony przyznanej na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej jako u.z.n.k.) do wyłącznych praw własności intelektualnej można rozważać na kilku płaszczyznach, z których najistotniejszymi są :

*

możliwość i celowość przyznania na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ochrony kumulatywnej przedmiotom praw wyłącznych własności intelektualnej;<

*

dopuszczalność przedłużenia lub rozszerzenia na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ochrony na wytwory działalności intelektualnej niekorzystające z ochrony z tytułu praw własności intelektualnej, lub z takiej ochrony korzystających, lecz w sytuacji, gdy konkretny stan faktyczny nie daje podstaw do wystąpienia z roszczeniami przewidzianymi w ustawie regulującej problematykę praw wyłącznych, natomiast zachodzą jednocześnie przesłanki do zastosowania przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, i wreszcie<

*

możliwość zastosowania ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w celu zakazania uprawnionemu z tytułu wyłącznych praw własności intelektualnej wykonywania uprawnień wynikających z przysługującego mu prawa wyłącznego.

Ze względu na obszerność zagadnienia i złożoność problematyki, niniejszy artykuł został ograniczony do istotnych z praktycznego punktu widzenia zagadnień dopuszczalności przyznania ochrony uzupełniającej przedmiotom praw wyłącznych oraz przedłużenia lub rozszerzenia na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ochrony dla wytworów, które nie korzystają z ochrony z tytułu praw wyłącznych własności intelektualnej. Zagadnienia te będą miały najczęściej związek z szeroko pojętym naśladownictwem oraz oznaczaniem towarów i usług w sposób mogący wprowadzić odbiorców w błąd. Z dylematem, czy taką "rozszerzoną" ochronę przyznać, czy też nie, można się spotkać zwłaszcza w branży reklamowej, w przypadku niechronionych prawami wyłącznymi reklam (w tym szczególnie sloganów reklamowych), a nawet całych kampanii promocyjnych, a także w przemyśle rozrywkowym, w odniesieniu do tzw. formatów telewizyjnych i radiowych czy sitcomów. Jednak w niniejszym artykule pragnę skoncentrować uwagę na opakowaniach produktów markowych. Rozważania zostaną rozpoczęte od omówienia pokrótce roli opakowań w gospodarce oraz powszechnego zjawiska naśladownictwa i praktycznych jego konsekwencji.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX