Chmielnicki Paweł, Regulowanie ustroju samorządu terytorialnego a redukcja wydatków publicznych. Uwagi w świetle badań nad polskim ustawodawstwem
Regulowanie ustroju samorządu terytorialnego a redukcja wydatków publicznych. Uwagi w świetle badań nad polskim ustawodawstwem
Wprowadzenie
Problem redukcji wydatków publicznych jest postulatem zgłaszanym nieodmiennie w ramach gry politycznej („tanie państwo”), stałym problemem powracającym w mediach, jak również przedmiotem dyskusji naukowej. Dążeniem do redukcji, czy też racjonalizacji wydatków publicznych motywowane są częstokroć transformacje ustrojowe struktur organizacyjnych działających w imieniu państwa. Dotyczy to zarówno szeroko rozumianej administracji rządowej, a zwłaszcza przynależnych do niej wszelkich agencji, urzędów, zakładów administracyjnych itp., jak i samorządów powszechnych. W tym ostatnim przypadku samo powołanie samorządu terytorialnego uważane jest nieraz za skuteczny sposób racjonalizacji wydatków budżetowych. Powstaje pytanie, czy polski ustawodawca konsekwentnie bierze pod uwagę ten aspekt tworzenia i funkcjonowania struktur samorządowych, w ramach kolejnych reform, przekształceń i korekt ustroju samorządowych struktur organizacyjnych.
Należy tu przypomnieć, że nauka prawa administracyjnego...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX