Gruszecki Paweł, Regulacja rynku komunikacji elektronicznej a Unia Europejska i Stany Zjednoczone

Artykuły
Opublikowano: PiP 2007/3/58-69
Autor:
Rodzaj: artykuł

Regulacja rynku komunikacji elektronicznej a Unia Europejska i Stany Zjednoczone

1

. Celem przejściowym regulacji sektora komunikacji elektronicznej na obszarze UE jest doprowadzenie do powstania w nim trwałego stanu tzw. efektywnej konkurencji. Istotnym elementem takiej sytuacji rynkowej jest m.in. długoterminowa samodzielność podejmowania decyzji gospodarczych przez przedsiębiorstwa i konsumentów. Wraz z jego osiągnięciem regulacje sektorowe zamierza się zastąpić ogólnymi zasadami prawa konkurencji (tzw. klauzula zmierzchowa). Za zasadniczy sens regulacji uważa się natomiast zapewnienie ochrony interesów konsumentów oraz możliwości jak najefektywniejszego komunikowania się przez nich za pomocą najlepszych z tego punktu widzenia technologii .

W Stanach Zjednoczonych za zasadniczy cel regulacji uznaje się natomiast osiągnięcie jedynie trwałego stanu konkurencji, który w UE jest tylko środkiem, służącym realizacji wspomnianego powyżej celu nadrzędnego.

W polityce Federalnej Komisji Łączności oraz Komisji Europejskiej za środek służący realizacji ich celów uznano...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX