Kohutek Konrad, Rabaty udzielane przez przedsiębiorstwa dominujące w świetle prawa konkurencji

Artykuły
Opublikowano: PPH 2010/7/35-41
Autor:
Rodzaj: artykuł

Rabaty udzielane przez przedsiębiorstwa dominujące w świetle prawa konkurencji

Udzielanie rabatów (premii, dyskont itp.) jest praktyką powszechnie stosowaną w obrocie gospodarczym zarówno przez firmy dominujące, jak i przez innych przedsiębiorców. Rabaty są zazwyczaj korzystne dla obu stron umowy, pozwalając na osiągnięcie wielu korzyści ekonomiczno-społecznych. W niektórych jednak przypadkach, w szczególności kiedy rabatodawca jest przedsiębiorcą dominującym na rynku, a oferowane przez niego rabaty mają określony rodzaj, praktyki te mogą skutkować antykonkurencyjnym zamknięciem dostępu do danego rynku (tj. takim, które jest zarazem szkodliwe dla konsumentów ). Z tego powodu udzielane przez dominantów rabaty stanowią przedmiot zainteresowania prawa konkurencji, mogąc prowadzić do – zazwyczaj publicznoprawnej – ingerencji w te praktyki.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX