Kociubiński Jakub, Rabaty udzielane niskokosztowym liniom lotniczym przez regionalne porty lotnicze w świetle unijnego prawa pomocy publicznej

Artykuły
Opublikowano: EPS 2014/6/29-35
Autor:
Rodzaj: artykuł

Rabaty udzielane niskokosztowym liniom lotniczym przez regionalne porty lotnicze w świetle unijnego prawa pomocy publicznej

Porozumienia między regionalnymi portami lotniczymi a przewoźnikami, zwłaszcza niskokosztowymi, tworzące dla tych ostatnich preferencyjne pod względem finansowym warunki działania stanowiły i wciąż stanowią przedmiot badania Komisji Europejskiej (dalej jako Komisja). Zasadnicza wątpliwość związana jest z kwestią występowania pomocy publicznej. Generalnie bowiem wspomniane porty znajdują się pod całkowitą lub częściową kontrolą władz publicznych i w związku z tym przynajmniej teoretycznie ich działania mogą być motywowane nie przesłankami handlowymi, ale koniecznością realizowania celów danych władz . Szczególnie, że port lotniczy, a właściwie połączenia obsługiwane przez obiekt stanowią narzędzie rozwoju regionalnego, dlatego odejście od czysto ekonomicznego paradygmatu w strategicznych decyzjach związanych z funkcjonowaniem portu jest niejako wpisane w profil działalności . Powyższe uwarunkowania wyznaczają strukturę dyskursu, który poza wspomnianym zagadnieniem ewentualnego istnienia pomocy publicznej dotyczy kwestii związanych z narzędziami rozwoju regionalnego i wpływu przedmiotowych porozumień na ogólną konkurencyjność sektora.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX