Trzaskowski Roman, Przyczyny odmowy publikacji ogłoszenia lub reklamy w świetle art. 36 prawa prasowego
Przyczyny odmowy publikacji ogłoszenia lub reklamy w świetle art. 36 prawa prasowego
Zgodnie z art. 36 ust. 1 Prawa prasowego "Prasa może zamieszczać odpłatne ogłoszenia i reklamy", które jednakże - w myśl ust. 2 - "...nie mogą być sprzeczne z prawem lub zasadami współżycia społecznego". Stosownie natomiast do art. 36 ust. 4 "Wydawca i redaktor mają prawo odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, jeżeli ich treść lub forma jest sprzeczna z linią programową bądź charakterem publikacji".
W doktrynie zdaje się przeważać pogląd, że kształt przywołanych przepisów przesądza, iż redaktor pisma lub wydawca mogą odmówić publikacji ogłoszenia lub reklamy tylko w czterech przypadkach: po pierwsze, gdy są one sprzeczne z prawem, po drugie, sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, po trzecie, sprzeczne z linią programową i, po czwarte, sprzeczne z charakterem pisma . Próby poszerzenia katalogu dopuszczalnych przyczyn odmowy, np. o sytuację, w której reklamę chciałby opublikować konkurent, pozostają odosobnione .
Wykładnia literalna art. 36rzeczywiście sugeruje, iż...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX