Supera-Markowska Maria, Projekt dyrektywy w sprawie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych (CCCTB) - analiza zaproponowanych regulacji i ich znaczenie dla polskiego podatnika, cz. 3

Artykuły
Opublikowano: PP 2012/2/29-34
Autor:
Rodzaj: artykuł

Projekt dyrektywy w sprawie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych (CCCTB) - analiza zaproponowanych regulacji i ich znaczenie dla polskiego podatnika, cz. 3

W przypadku podmiotów uprawnionych do stosowania systemu opodatkowania korporacyjnego wynikającego z dyrektywy w sprawie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych (CCCTB) – dalej dyrektywa, jego stosowanie ma być uzależnione od ich własnej decyzji. System opodatkowania na zasadach ujętych w dyrektywie ma bowiem charakter fakultatywny. Dla polskich podatników uprawnionych do jego stosowania oznacza to, iż będą oni mieli prawo wyboru pomiędzy systemem opodatkowania korporacyjnego wynikającym z dyrektywy a określonym w przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – dalej u.p.d.o.p. W przypadku wyboru systemu CCCTB przestaną oni już podlegać zasadom określonym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Stąd też dla podjęcia decyzji w tym zakresie celowe jest porównanie zaproponowanych w dyrektywie regulacji dotyczących poszczególnych elementów służących ustalaniu podstawy opodatkowania i zobowiązania podatkowego z odpowiadającymi im regulacjami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dotyczy to w szczególności regulacji dotyczących przychodów i kosztów, poddanych analizie w poprzedniej części , oraz aktywów trwałych i ich amortyzacji, które zostaną przedstawione w niniejszym artykule.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX