Salachna Joanna M., Procedura uchwalania budżetu i jego zmian - kompetencje organów wykonawczych i stanowiących jednostek samorządu terytorialnego

Artykuły
Opublikowano: FK 2007/5/19-27
Autor:
Rodzaj: artykuł

Procedura uchwalania budżetu i jego zmian - kompetencje organów wykonawczych i stanowiących jednostek samorządu terytorialnego

1.Przygotowanie projektu uchwały budżetowej. Uwagi wprowadzające

Zgodnie z art. 179 ustawy o finansach publicznych , wyłączna inicjatywa uchwałodawcza w zakresie uchwały budżetowej i jej zmian przysługuje organowi wykonawczemu jednostki samorządu terytorialnego (JST). Zasada ta jest także sformułowana w poszczególnych ustawach ustrojowych , a mianowicie w art. 52 ust. 1 i art. 60 ust. 2 pkt 4 u.s.g., art. 55 ust. 1 u.s.p. i art. 66 ust. 1 u.s.w. Przy czym, o ile w u.s.p. i u.s.w. kompetencja organu wykonawczego została określona podobnie do zawartej w art. 179 u.f.p., o tyle w u.s.g. postanowiono jedynie, że projekt budżetu przygotowuje wójt (burmistrz, prezydent miasta). Nie oznacza to bynajmniej, że organ wykonawczy gminy w przeprowadzaniu procedury budżetowej może uwzględnić projekt uchwały budżetowej zgłoszony przez radnych, ponieważ niezależnie od wniosków wypływających z interpretacji art. 52 ust. 1-2u.s.g. gminy muszą respektować i stosować się do dyspozycji komentowanej regulacji u.f.p. Z powyższej zasady ogólnej wynika zakaz cedowania...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX