Ciapała Jerzy, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej (pozycja konstytucyjna oraz wybrane zagadnienia z praktyki instytucjonalnej)
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej (pozycja konstytucyjna oraz wybrane zagadnienia z praktyki instytucjonalnej)
1. Uwagi wstępne. Punktem wyjścia rozważań jest przypomnienie cech wspólnych regulacji instytucji Prezydenta, które znajdowały wyraz w projektach konstytucji parlamentarzystów, a następnie Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego, przygotowanych przed 1997 r. Po pierwsze, Prezydent był sytuowany w ramach niejednolicie pojmowanego podziału władzy. Po drugie, za wartość demokracji i liczenie się z politycznymi realiami uznano wybory powszechne. Po trzecie, większość projektów kładła nacisk na trzy podstawowe funkcje ustrojowe: najwyższy przedstawiciel państwa i gwarant ciągłości władzy, strażnik konstytucji, organ stojący na straży bezpieczeństwa i suwerenności państwa . Wykluczono zatem „ogólne kierownictwo” w sferach stosunków międzynarodowych i bezpieczeństwa państwa ujęte w Małej Konstytucji z 1992 r., co stanowiło krytyczną reakcję na praktykę sprawowania władzy przez Lecha Wałęsę .
W pierwszych ocenach doktrynalnych uznano, że ogólną pozycję Prezydenta RP wyznacza zasada...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX