Sołtysiak Patrycja, Żelasko-Makowska Ewelina, Presja grup interesu na prawodawcę na przykładzie reformy oświaty - czyli kto posłał sześciolatki do szkół?
Presja grup interesu na prawodawcę na przykładzie reformy oświaty - czyli kto posłał sześciolatki do szkół?
1.Wstęp
W polskim prawie oświatowym wskazane zostały obowiązki edukacyjne, do których zaliczyć należy: obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego (tzw. zerówka), obowiązek szkolny oraz obowiązek nauki . Niniejsze obowiązki, określone w przepisach art. 14–22 u.s.o., są rozwinięciem normy konstytucyjnej wynikającej z art. 70 Konstytucji RP , który stanowi, że każdy ma prawo do nauki, a nauka do 18 roku życia jest obowiązkowa.
W ostatnim czasie wokół prawa oświatowego zaobserwować można było istotną dynamikę zmian, która wzbudziła wiele kontrowersji społecznych. Dotyczyły one głównie obniżenia wieku dzieci objętych obowiązkiem szkolnym z siedmiu do sześciu lat. Obowiązek szkolny dla dzieci sześcioletnich został wprowadzony do polskiego systemu edukacji w 2009 r. na podstawie ustawy z 19.03.2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw . Pierwotnym złożeniem reformy oświatowej było, że dzieci sześcioletnie rozpoczną obowiązkowo edukację od września 2012...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX