Klehr Karolina, Polityka rabatowa przedsiębiorców dominujących w świetle orzecznictwa z zakresu prawa konkurencji
Polityka rabatowa przedsiębiorców dominujących w świetle orzecznictwa z zakresu prawa konkurencji
Jednym z powszechnie stosowanych instrumentów polityki sprzedaży są systemy rabatowe. Udzielane rabaty (premie, dyskonta, upusty) mają różnorodny charakter, niemniej jednak charakteryzują się one tożsamym celem – mają prowadzić do poprawy pozycji konkurencyjnej udzielającego ich przedsiębiorcy. Potencjalny wpływ rabatów na konkurencję uzasadnia ich ocenę w świetle przepisów prawa ochrony konkurencji. Należy zaznaczyć przy tym, że udzielanie rabatów przez przedsiębiorców mających dominującą pozycję na rynku właściwym, stanowi jedno z najbardziej kontrowersyjnych zagadnień prawa konkurencji. Zarówno Komisja Europejska (dalej jako Komisja), jak i sądy unijne, wypowiadając się w temacie zakazanej polityki rabatowej przedsiębiorców dominujących, wielokrotnie podkreślały bowiem jej z założenia wykluczający charakter, co spotkało się z niemal powszechną krytyką w doktrynie.
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX