Wujczyk Marcin, Podstawy whistleblowingu w polskim prawie pracy
Podstawy whistleblowingu w polskim prawie pracy
W polskim prawie brak ustawowej definicji whistleblowingu zarówno w odniesieniu do stosunku pracy, jak i na gruncie innych gałęzi prawa. Co więcej, pojęcie to nie doczekało się również szerszej analizy w doktrynie polskiego prawa. Przedmiotem niniejszego artykułu jest zbadanie, czy w świetle polskich regulacji prawa pracy na pracowniku ciąży obowiązek whistleblowingu i czy przepisy prawa polskiego ustanawiają jakąkolwiek ochronę dla osób, które decydują się na podjęcie działań określanych mianem whistleblowingu.
1.Pojęcie whistleblowingu
Jak już wspomniano, brak jest w polskiej doktrynie jednolitej definicji pojęcia whistleblowingu czy whistleblowera. Mianem whistleblowera określa się „człowieka, który zwraca uwagę na wykroczenia popełniane w przedsiębiorstwie, informując o nich swych przełożonych lub nawet wychodząc poza firmę” . Przywołuje się, że jest to pracownik, były pracownik lub członek organizacji, szczególnie przedsiębiorstwa lub jednostki administracji publicznej, który melduje o nieprawidłowościach...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX