Jeżowski Antoni Józef, Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej finansowania

Artykuły
Opublikowano: FK 2015/11/44-53
Autor:
Rodzaj: artykuł

Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej finansowania

Podstawowym problemem, z jakim borykają się organy prowadzące szkoły z sektora samorządowego w zakresie finansowania zadań edukacyjnych, to jak najbardziej racjonalne zagospodarowanie środków przekazywanych z budżetu państwa w formie części oświatowej subwencji ogólnej. Zakres zadań – z jednej strony – i zakres potrzeb – z drugiej – obligują nie tylko do poszukiwania rozwiązań, ale i zrozumienia procesów i zawiłości organizacji oświaty po to, by środki publiczne były wydatkowane w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Jednym z tych zagadnień jest liczebność szkoły – prowadzenie szkoły poniżej 70 uczniów może być przekazane innym podmiotom, ale próg rentowności ekonomicznej wyznaczony jest w innym miejscu; drugim zaś problemem jest wielkości oddziału szkolnego i podejmowanie decyzji o tym, które przedmioty powinny być realizowane w mniejszych grupach. Są to przyczynki do dyskusji nie tylko o efektywności ekonomicznej, lecz także tej w wymiarze edukacyjnym czy społecznym.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX