Dominowska Joanna, Pobieranie przez sieci sklepów opłat innych niż marża w praktyce orzeczniczej sądów

Artykuły
Opublikowano: PS 2013/1/51-66
Autor:
Rodzaj: artykuł

Pobieranie przez sieci sklepów opłat innych niż marża w praktyce orzeczniczej sądów

1.Wstęp

W niniejszym artykule zajmuję się tym rodzajem utrudniania innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, który polega na pobieraniu innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży - art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu` nieuczciwej konkurencji .

Od uchwalenia nowelizacji orzecznictwo i doktryna coraz surowiej oceniały opłaty pobierane przez sieci supermarketów od dostawców. W praktyce wszystkie takie opłaty poza zapłatą za dostarczany towar uznawano za czyn z art. 15 ust. 1 pkt 4 u.z.n.k. Prowadziło to do wniosku, że co prawda art. 15 ust. 1 pkt 4 u.z.n.k. nie ingeruje w żaden sposób w wysokość ustalanej między stronami marży, natomiast na tym mają się zakończyć ustalenia finansowe stron . Ostatnio jednak coraz wyraźniej słychać głosy akceptujące pod pewnymi warunkami opłaty dodatkowe , i to nie tylko w doktrynie , ale także w orzecznictwie - wyroki SA w Warszawie: z 21 kwietnia 2011 r., VI ACa 1179/10 i z 28 października 2011 r., VI ACa 392/11 ....

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX