Dudzik Jarosław, Oznakowanie i reklama żywności w prawie Unii Europejskiej - wybrane zagadnienia związane z wejściem w życie rozporządzenia nr 1169/2011

Artykuły
Opublikowano: EPS 2016/2/10-15
Autor:
Rodzaj: artykuł

Oznakowanie i reklama żywności w prawie Unii Europejskiej - wybrane zagadnienia związane z wejściem w życie rozporządzenia nr 1169/2011

W ramach szeroko rozumianego prawa żywnościowego istotne miejsce zajmują regulacje dotyczące oznakowania i reklamy żywności. Tak jak ma to miejsce w przypadku innych towarów oraz usług, tak i w tym obszarze mają zastosowanie zarówno ogólne regulacje prawne, jak i – przykładowo – przepisy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz przepisy o zwalczaniu nieuczciwych praktykach rynkowych, a także przepisy szczegółowe dotyczące wyłącznie oznakowania i reklamy środków spożywczych. W praktyce stosowania tych przepisów wyłaniają się nadal kwestie praktyczne i teoretyczne wymagające szczegółowej analizy oraz interpretacji obowiązujących regulacji. Można wskazać na kilka zasadniczych powodów takiego stanu rzeczy. Przede wszystkim nie budzi wątpliwości, że na rynku żywności toczy się wyjątkowo zażarta walka przedsiębiorców oferujących tego rodzaju towary. Wymusza to na przedsiębiorcach konieczność podejmowania intensywnych działań marketingowych w celu przyciągnięcia konsumentów do własnej oferty. Jest to z kolei przyczyną tego, że przedsiębiorcy sięgają po metody reklamy oraz treści informacyjne, które balansują na granicy legalności. Chodzi tu, przykładowo, o reklamy polegające na przypisywaniu żywności szeroko rozumianych właściwości leczniczych , reklamy stwierdzający lub sugerujące w nieuprawniony sposób „ekologiczny” charakter produktu, lub reklamy fałszujące rzeczywisty charakter reklamowych produktów . Złożoność problematyki regulacji prawnej oznakowania i reklamy żywności wynika także z faktu, że w tym obszarze regulacji nakładają się na siebie, ze szczególną intensywnością, normy prawa krajowego oraz normy prawa unijnego. Oznakowanie i reklama żywności stanowią bowiem od wielu lat przedmiot zainteresowania prawodawcy unijnego. Wystarczy wskazać, że „pomnikowe” już obecnie rozstrzygnięcia Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu (dalej jako TS) dotyczące swobody przepływu towarów w kontekście traktowego zakazu stosowania środków o skutku podobnym do ograniczeń ilościowych, zostały wydane na tle stanów faktycznych dotyczących również, chociażby pośrednio, oznakowania i reklamy żywności . Dążenie do zniesienia ograniczeń w swobodnym handlu żywnością wynikających z krajowych regulacji oznaczania i reklamy żywności było zatem jednym z podstawowych obszarów aktywności prawodawcy unijnego w obszarze rynku wewnętrznego.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX