Postuła Igor, Werner Aleksander, Orzecznictwo TS w sprawach wysokości wsparcia podlegającego zwrotowi w prawie pomocy publicznej UE
Orzecznictwo TS w sprawach wysokości wsparcia podlegającego zwrotowi w prawie pomocy publicznej UE
Obowiązek zwrotu pomocy publicznej wynika zarówno z odpowiednich przepisów prawa UE, jak i z przepisów prawa krajowego. Sama windykacja ma być przeprowadzana zgodnie z procedurami przewidzianymi w prawie krajowym. Dopiero w przypadku braku bezzwłoczności i skuteczności zwrotu pomocy możliwe jest zastosowanie wprost przepisów UE. Celem skutecznej windykacji pomocy publicznej jest w pierwszej kolejności nie sankcja dla beneficjenta pomocy, lecz przywrócenie takiej sytuacji na rynku, która by istniała, gdyby pomocy nie udzielono. W obowiązującym stanie prawnym z windykacją pomocy publicznej związanych jest wiele problemów. Po pierwsze, jakie organy krajowe są odpowiedzialne za przeprowadzenie windykacji. W większości przypadków sprawa jest oczywista, ale wiele przypadków rodzi poważne wątpliwości natury ogólnej (np. w przypadku pomocy, której podstawą jest stanowiący akt normatywny program pomocowy). Po drugie, kto ma legitymację czynną i bierną wniesienia skargi do odpowiednich organów w przypadku braku skutecznej windykacji pomocy. Po trzecie, czy przedsiębiorstwo, które nie zwróciło pomocy, może być beneficjentem nowej pomocy. Po czwarte wreszcie, kto i w jaki sposób ma określić wysokość kwoty pomocy do zwrotu oraz wysokość odsetek od tej kwoty.
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX