Hauser Roman, Orzecznictwo sądowoadministracyjne a proces legislacyjny

Artykuły
Opublikowano: ZNSA 2011/6/9-17
Autor:
Rodzaj: artykuł

Orzecznictwo sądowoadministracyjne a proces legislacyjny

1.Zagadnienia wstępne

Naczelny Sąd Administracyjny zasadniczo nie uczestniczy w procesie tworzenia prawa. Ani Sąd, ani jego organy, co jest niejako oczywiste, nie mają inicjatywy ustawodawczej, ale także nie biorą udziału w szeroko rozumianym procesie legislacyjnym (np. w formie opiniowania projektów aktów prawnych).

Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o ustroju sądownictwa administracyjnego nie przyznają NSA (ani wojewódzkim sądom administracyjnym) kompetencji opiniodawczej projektów aktów prawnych. Nie rozwijając szerzej tej kwestii, należy jednak przypomnieć, że w niektórych krajach europejskich sądy administracyjne (w szczególności sądy administracyjne typu rad stanu) uczestniczą w opiniowaniu aktów prawnych .

Pewne odrębności w tym zakresie występują także w naszym systemie prawnym, zgodnie bowiem z art. 1 pkt 3 ustawy o Sądzie Najwyższym Sąd Najwyższy jest organem władzy sądowniczej powołanym m.in. do „opiniowania projektów ustaw i innych aktów normatywnych, na podstawie których orzekają i funkcjonują...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX