Wezgraj Jakub, Ograniczenia w reklamie usług prawniczych a konsumenckie prawo do informacji w dyrektywie 2005/29/WE

Artykuły
Opublikowano: ZNUJ. PPWI 2009/1/134-160
Autor:
Rodzaj: artykuł

Ograniczenia w reklamie usług prawniczych a konsumenckie prawo do informacji w dyrektywie 2005/29/WE

W marcu 2000 r. Rada Europejska przedstawiła na posiedzeniu w Lizbonie program nowych reform ekonomicznych, zgodnie z którymi strategicznym celem Wspólnoty jest doprowadzenie do tego, by unijna gospodarka stała się najbardziej konkurencyjna i dynamiczna na świecie do 2010 r. Głównym założeniem Strategii Lizbońskiej jest osiągnięcie rozwoju gospodarczo-społecznego poprzez znacznie szersze niż dotychczas wykorzystanie sfery badawczo-rozwojowej. Ma to prowadzić do stopniowego budowania gospodarki opartej na wiedzy . W omawianym programie wiele uwagi poświęcono usługom świadczonym w zakresie wolnych zawodów. Usługi te, określane mianem profesjonalnych, stanowią obecnie fundamentalny sektor gospodarki europejskiej . Ze względu na potencjał ekonomiczny mają niebagatelną rolę do odegrania w dalszym procesie poprawy konkurencyjności wspólnotowego rynku . Wysoki potencjał ekonomiczny tychże usług spowodowany jest przede wszystkim tym, że świadczą je zazwyczaj wysoko wykwalifikowani specjaliści , a korzystają z nich zarówno indywidualni konsumenci, jak i przedsiębiorcy. Brak rozwoju usług profesjonalnych wpływałby pośrednio na spadek konkurencyjności pozostałych sektorów rynku unijnego, ale także niejednokrotnie pogarszałby w sposób bezpośredni sytuację konsumentów . Wiele z tych usług uznawanych jest przez Komisję za "dobra publiczne" (ang. public goods). Należą do nich w szczególności usługi związane z obsługą prawną, gwarantują one bowiem pewność obrotu gospodarczego oraz ochronę praw podmiotów funkcjonujących na rynku, w tym również konsumentów. Właściwe funkcjonowanie oraz szeroka dostępność tychże usług wzmacnia poziom wzajemnego zaufania uczestników rynku, a także zapewnia stałość instrumentów ekonomicznych kształtujących rynek. W tym kontekście szczególnie ważnym zadaniem wydaje się zapewnienie właściwej ochrony oraz uprawnień konsumentom - najsłabszym, ale jednocześnie najważniejszym uczestnikom gry rynkowej . Są oni bowiem ostatecznymi odbiorcami usług i towarów stanowiących przedmiot obrotu. Brak zaufania konsumentów do usługodawców i producentów skutkowałby obniżeniem liczby zawieranych transakcji, a przez to zahamowaniem rozwoju gospodarczego, co pośrednio uderzałoby w samych przedsiębiorców .

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX