Tarkowska Alicja, Ochrona prawna warstwy dźwiękowej gry komputerowej

Artykuły
Opublikowano: ZNUJ. PPWI 2019/2/37-57
Autor:
Rodzaj: artykuł

Ochrona prawna warstwy dźwiękowej gry komputerowej

O sukcesie gry komputerowej decyduje wiele czynników. Należą do nich przede wszystkim grafika, fabuła i grywalność, choć w kreowaniu wirtualnej rzeczywistości coraz większą wagę zaczyna się przykładać także do dźwięku. Dzieje się tak między innymi dlatego, że na potrzeby gier komputerowych tworzone są niezwykle dopracowane, rozbudowane światy – zarówno te abstrakcyjne i fantastyczne, jak i te mające odzwierciedlać realne miejsca i zdarzenia. Niezależnie od tego, czy mowa o grach strategicznych, przygodowych, wyścigach czy nawet grach edukacyjnych, muzyka i dźwięki są nieodzownym elementem, ściśle związanym z przygotowaną przez twórców historią. Mają one na celu ułatwienie graczowi wcielenia się w postać i oddanie jej odczuć, pogłębienie wrażeń płynących z rozgrywki oraz dopełnienie dzieła. Służą temu przede wszystkim specjalnie skomponowane utwory muzyczne, ale także rozmaite efekty dźwiękowe. Nie oznacza to jednak, że każdy składnik ścieżki audio będzie podlegał takiej samej ochronie prawnej.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX