Homoncik Łukasz, Krzyżykowska Joanna, Obowiązki związane z przeprowadzaniem badania rynku (market sounding)

Artykuły
Opublikowano: PPH 2019/7/22-29
Autorzy:
Rodzaj: artykuł

Obowiązki związane z przeprowadzaniem badania rynku (market sounding)

Badanie rynku (ang. market sounding) jest instytucją prawną przewidzianą przez rozporządzenie MAR, która umożliwia przekazanie informacji poufnych potencjalnym inwestorom w ramach oceny ich zainteresowania ewentualną transakcją dotyczącą instrumentów finansowych i jej warunkami, jednocześnie umożliwiając uniknięcie odpowiedzialności z tytułu bezprawnego ujawnienia informacji poufnej. Możliwość skorzystania z tej formuły jest ograniczona zarówno podmiotowo, jak i przedmiotowo. Krąg podmiotów, które mogą uczestniczyć w badaniu rynku, został ograniczony przez przepisy prawa, a przedmiotem badania mogą być jedynie określone instrumenty finansowe. Ponadto moment końcowy wyznacza spełnienie się przesłanki w postaci ogłoszenia transakcji. W artykule omówiono ograniczenia podmiotowe i przedmiotowe w zakresie przeprowadzania badania rynku, zwracając szczególną uwagę na zakres obowiązków każdego z podmiotów uczestniczących w tym procesie w kontekście przesłanki możliwości przeprowadzenia badania rynku przed ogłoszeniem transakcji. Przedstawiono również interpretacje i stanowiska w odniesieniu do wątpliwości, które mogą pojawić się na gruncie stosowania przepisów w zakresie badania rynku, jak też w odniesieniu do konsekwencji ich niezastosowania lub niewłaściwego zastosowania, mając na względzie fakultatywny charakter tej instytucji prawnej.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX