Kulesza Michał, O tym, ile jest decentralizacji w centralizacji, a także o osobliwych nawykach uczonych administratywistów

Artykuły
Opublikowano: ST 2009/12/7-22
Autor:
Rodzaj: artykuł

O tym, ile jest decentralizacji w centralizacji, a także o osobliwych nawykach uczonych administratywistów

Współcześnie działalność administracji publicznej - zwłaszcza samorządu terytorialnego - bardzo daleko wykracza poza klasyczną sferę porządkowo-reglamentacyjną (imperium), koncentrując się szeroko na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb społecznych i zarządzaniu rozwojem, co w znacznym stopniu polega na stosowaniu działań niewładczych, z wykorzystaniem majątku publicznego (dominium). Determinacja prawna działań administracji jest wtedy znacznie luźniejsza, nie jest zatem wymagana szczegółowa podstawa prawna. Status ustrojowy samorządu oparty jest na jego odrębnej od państwa podmiotowości w prawie publicznym, co gwarantuje mu samodzielność w podejmowaniu zadań publicznych, również tych, które są ujęte w prawie pozytywnym pod postacią klauzuli generalnej. Artykuł 7 ust. 1 in principio i art. 6 ustawy o samorządzie gminnym stanowią samodzielną podstawę do podejmowania przez gminę działań organizatorskich i wykonawczych.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX