Kunkiel-Kryńska Aleksandra, Nowe rozwiązania prawa ochrony konsumenta w dyrektywie o nieuczciwych praktykach handlowych

Artykuły
Opublikowano: EPS 2007/8/26-37
Autor:
Rodzaj: artykuł

Nowe rozwiązania prawa ochrony konsumenta w dyrektywie o nieuczciwych praktykach handlowych

Dyrektywa dotycząca nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorców wobec konsumentów na rynku wewnętrznym jest instrumentem nowatorskim i oryginalnym w porównaniu z dotychczasowymi dyrektywami konsumenckimi, a także pierwszym instrumentem w obszarze prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji przyjętym na taką skalę. Dyrektywa ma na celu harmonizowanie reguł uczciwości w obrocie handlowym z udziałem konsumentów poprzez wprowadzenie klauzuli generalnej zawierającej ogólny zakaz nieuczciwych praktyk handlowych. Intencją twórców dyrektywy jest zastąpienie krajowych regulacji jednolitym paneuropejskim reżimem dotyczącym prawidłowości gry rynkowej w obrocie z udziałem konsumentów. Dyrektywa, przewidując metodę harmonizacji zupełnej, cechuje się wysokim poziomem ingerencji w prawo państw członkowskich UE, a także niespotykaną kazuistyką i nieostrością pojęć. Twórcy dyrektywy przyjęli jako podstawę paradygmat przejrzystości informacji handlowej i założyli, że tylko dobrze poinformowany konsument jest konsumentem zdolnym do podejmowania swobodnych decyzji rynkowych.

Niniejsza dyrektywa nie jest tylko kolejnym przejawem aktywności legislacyjnej Unii Europejskiej w obszarze prawa prywatnego; wręcz przeciwnie - dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych jest przykładem nowego podejścia do kwestii polityki ochrony konsumenta, a także nowym etapem wspólnotowego prawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX