Sieradzka Małgorzata, Nadużywanie pozycji dominującej na rynku przez narzucanie uciążliwych warunków umów w świetle orzecznictwa

Artykuły
Opublikowano: Glosa 2009/1/102-112
Autor:
Rodzaj: artykuł

Nadużywanie pozycji dominującej na rynku przez narzucanie uciążliwych warunków umów w świetle orzecznictwa

Prawo antymonopolowe chroni interesy uczestników gry rynkowej (przedsiębiorców i konsumentów) przed praktykami ograniczającymi konkurencję. Jedną z tych praktyk jest nadużywanie pozycji dominującej przez przedsiębiorców na rynku. Generalnie rzecz ujmując tego rodzaju praktyką jest niekorzystne (potencjalne lub realne) oddziaływanie na konkurencję oraz interesy przedsiębiorców i konsumentów. W zakresie pojęcia "nadużywanie pozycji dominującej" mieści się szeroki katalog zachowań, któremu należy przypisać charakter otwarty. Jedną z tego rodzaju praktyk jest narzucanie przez przedsiębiorcę posiadającego pozycję dominującą na rynku uciążliwych warunków umów przynoszących mu nieuzasadnione korzyści. Celem analizy jest przedstawienie orzecznictwa sądowego dotyczącego interpretacji przesłanek uciążliwości warunków umów przynoszących przedsiębiorcy nieuzasadnione korzyści. W związku z praktycznymi trudnościami pojawiającymi się przy ustalaniu zaistnienia uciążliwości warunków umów dokonano również zdefiniowania elementów tego pojęcia.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX