Jakubczyk-Latała Agnieszka, Na ścieżce profesjonalizacji

Artykuły
Opublikowano: PPlus.2017/2/28-29
Autor:
Rodzaj: artykuł

Na ścieżce profesjonalizacji

Firmy rodzinne istnieją na świecie od początków biznesu. Obecnie funkcjonuje kilkadziesiąt definicji opisujących firmę rodzinną. Chcąc na szybko i w sposób klasyczny określić, czy dana firma jest firmą rodzinną, należy spojrzeć na nią przez pryzmat własności i kontroli – członkowie rodziny są właścicielami i sprawują kontrolę nad działalnością firmy poprzez organ zarządzający. Mniej klasyczna i bardziej opierająca się na wartościach definicja określa firmy rodzinne jako te, wśród których istnieje przeświadczenie, że są firmami rodzinnymi, które chcą trwać przez pokolenia, czyli skutecznie realizować sukcesję.

Rynek firm rodzinnych w Polsce jest dosyć młody, zazwyczaj zarządzany przez pierwsze lub drugie pokolenie. Trudno określić udział biznesu rodzinnego w PKB – według jednych źródeł kształtuje się on na poziomie 20 proc., inne mówią aż o 60-procentowym udziale. Zróżnicowanie to wynika właśnie z braku jednolitej definicji firm rodzinnych.

Jak powstaje firma rodzinna? Jest to zazwyczaj...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX