Serlikowska Agnieszka, Mediacja Inspekcji Handlowej. Zarys historyczny w świetle ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich

Artykuły
Opublikowano: PiP 2018/7/108-120
Autor:
Rodzaj: artykuł

Mediacja Inspekcji Handlowej. Zarys historyczny w świetle ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich

1. Wstęp. Długotrwałe, sformalizowane postępowania sądowe i administracyjne od wielu lat skłaniają prawodawców to poszukiwania efektywniejszej drogi mającej na celu rozstrzyganie powstałych między stronami sporów. Możliwość tę stwarzają tzw. alternatywne metody rozstrzygania sporów (ADR) . W dniu 10.01.2017 r. weszła w życie ustawa z 23.09.2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (dalej: u.p.r.s.k.) , implementująca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/11/UE z 21.05.2013 r. w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE (dalej: dyrektywa ADR). Podstawowym celem ustawy jest zapewnienie konsumentom możliwości składania wniosków o rozstrzyganie sporów z przedsiębiorcami do podmiotów oferujących niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne i szybkie metody ich pozasądowego rozwiązywania . Jednym z nich jest Inspekcja Handlowa (IH) – wyspecjalizowany organ kontroli powołany...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX