Pomianowska Małgorzata, Materiały dla nauczycieli

Artykuły
Opublikowano: Dyr.Szkoły 2024/1/49-52
Autor:
Rodzaj: artykuł

Materiały dla nauczycieli

Trening asertywności

Jedną z kluczowych umiejętności, dzięki której jesteśmy w stanie budować zdrowsze i bardziej satysfakcjonujące relacje z innymi, postępować zgodnie ze swoimi przekonaniami i wartościami, radzić sobie z codziennymi wyzwaniami oraz realizować cele i marzenia, jest asertywność. Dlatego kształtowanie u uczniów asertywnej postawy należy do ważnych zadań szkoły.

Na postawę asertywną składa się wiele kompetencji, które pozwalają na skuteczne wyrażanie potrzeb, opinii i uczuć przy jednoczesnym poszanowaniu praw i potrzeb innych. To m.in.:

komunikacja (werbalna i pozawerbalna), umiejętność jasnego, zrozumiałego dla innych wyrażania myśli i uczuć;

świadomość własnych granic psychologicznych i ich ochrona w relacjach z innymi;

rozumienie perspektywy innych osób nawet w sytuacjach konfliktowych;

otwarte wyrażanie uczuć, zdolność do ich kontrolowania;

radzenie sobie z sytuacjami trudnymi i konfliktowymi, w tym umiejętność poszukiwania rozwiązań, które uwzględniają potrzeby obu stron;

poczucie...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX