Pomianowska Małgorzata, Materiały dla nauczycieli
Materiały dla nauczycieli
Trening asertywności
Jedną z kluczowych umiejętności, dzięki której jesteśmy w stanie budować zdrowsze i bardziej satysfakcjonujące relacje z innymi, postępować zgodnie ze swoimi przekonaniami i wartościami, radzić sobie z codziennymi wyzwaniami oraz realizować cele i marzenia, jest asertywność. Dlatego kształtowanie u uczniów asertywnej postawy należy do ważnych zadań szkoły.
Na postawę asertywną składa się wiele kompetencji, które pozwalają na skuteczne wyrażanie potrzeb, opinii i uczuć przy jednoczesnym poszanowaniu praw i potrzeb innych. To m.in.:
komunikacja (werbalna i pozawerbalna), umiejętność jasnego, zrozumiałego dla innych wyrażania myśli i uczuć;
świadomość własnych granic psychologicznych i ich ochrona w relacjach z innymi;
rozumienie perspektywy innych osób nawet w sytuacjach konfliktowych;
otwarte wyrażanie uczuć, zdolność do ich kontrolowania;
radzenie sobie z sytuacjami trudnymi i konfliktowymi, w tym umiejętność poszukiwania rozwiązań, które uwzględniają potrzeby obu stron;
poczucie...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX