Ostrowska Marta, Let’s play - działalność internautów a gra komputerowa z perspektywy prawa autorskiego

Artykuły
Opublikowano: ZNUJ. PPWI 2019/2/58-79
Autor:
Rodzaj: artykuł

Let’s play - działalność internautów a gra komputerowa z perspektywy prawa autorskiego

Charakter prawnoautorski gry komputerowej, będącej jedną z najpowszechniejszych i najdynamiczniej rozwijających się form rozrywki XXI wieku, nadal jest kwestią sporną na gruncie polskiego i europejskiego prawodawstwa. Rozstrzygnięcie, jaka ochrona przystaje do utworu o tak hybrydowej budowie, ma niebagatelne znaczenie dla – zyskujących coraz bardziej na popularności – udostępnień nagrań rozgrywek gier komputerowych w Internecie (Let’s play). Taki przejaw działalności internautów nierzadko wiąże się z wkroczeniem przez nich w sferę praw autorskich przysługujących twórcom gier. Przyjęcie koncepcji odrębnej ochrony poszczególnych elementów gry komputerowej otwiera pole do dyskusji na temat samej kwalifikacji prawnoautorskiej rozpowszechnianych nagrań. Czy stanowią one utwór? Czy zawsze istnieje konieczność uzyskiwania zezwolenia na ich udostępnianie? Czy możliwe są przypadki skorzystania z instytucji dozwolonego użytku? Jakie przesłanki muszą być spełnione, by nagranie rozgrywki gry komputerowej można było nazwać opracowaniem cudzego utworu? Artykuł poszukuje odpowiedzi na tak postawione pytania, dotyczące aktywności internautów w świetle ochrony prawnoautorskiej gry komputerowej.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX