Dzienis Paweł, Kwalifikacja prawna promocji handlowej jako przyrzeczenia publicznego

Artykuły
Opublikowano: PPH 2017/10/27-32
Autor:
Rodzaj: artykuł

Kwalifikacja prawna promocji handlowej jako przyrzeczenia publicznego

Wyrok Sądu Najwyższego (dalej SN) z 28.01.2015 r., I CSK 40/14 , ma istotne znaczenie dla kwalifikacji prawnej akcji promocyjnych, gdyż zawiera wskazówki interpretacyjne takich czynności prawnych, pozwalające odróżnić je od oferty. Prawidłowa kwalifikacja prawna wpływa na określenie kierunku ochrony konsumentów uczestniczących w akcjach promocyjnych. Artykuł jest analizą wyroku SN w świetle dotychczasowych wypowiedzi doktryny oraz orzecznictwa SN i sądów powszechnych publikowanych na Portalu orzeczeń, a także w kontekście modeli regulacji przyrzeczenia publicznego w ujęciu komparatystycznym. Wyrok skłania też do pogłębionej refleksji w zakresie innego rodzaju, niż opisana w uzasadnieniu, promocji funkcjonujących we współczesnym obrocie rynkowym. W dalszej części opracowania, analizując przykłady różnych promocji, poszukuje się odpowiedzi na pytanie, jaka powinna być kwalifikacja prawna takich czynności prawnych, w których dochodzi do zawarcia umowy między przyrzekającym nagrodę a uczestnikiem. Dokonuje się też rozróżnienia przyrzeczenia publicznego i oferty. W konkluzji zawarte jest stwierdzenie, że akcje promocyjne, w których przyrzeczona jest nagroda za zawarcie umowy mogą być kwalifikowane jako przyrzeczenie publiczne z zastrzeżeniem uwzględniania funkcji tej instytucji. Sformułowana została również teza o przydatności francuskiej konstrukcji przyrzeczenia publicznego do analizowanych działań promocyjnych.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX