Berliński Rafał, Mularczyk Rafał, Nalazek Damian, Krajowy System e-Faktur – kolejny uciążliwy obowiązek raportowy czy milowy krok w kierunku cyfryzacji procesów zarządzania ryzykiem podatkowym?

Artykuły
Opublikowano: PP 2023/5/36-47
Autorzy:
Rodzaj: artykuł

Krajowy System e-Faktur – kolejny uciążliwy obowiązek raportowy czy milowy krok w kierunku cyfryzacji procesów zarządzania ryzykiem podatkowym?

Celem artykułu jest ocena możliwości cyfryzacji procesów raportowania danych podatkowych oraz zarządzania ryzykiem podatkowym, związanych z wdrożeniem obligatoryjnego obiegu faktur za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur – dalej KSeF. Pomimo że prezentowane przez nas spostrzeżenia i przewidywania wynikają z zupełnie odmiennych doświadczeń zawodowych, tj. dyrektora finansowego, dyrektora IT oraz analityka koncentrującego się na automatyzacji procesów podatkowych, podejmując próbę odpowiedzi na postawione przez nas pytanie, skupiliśmy się na uchwyceniu jednolitego punktu widzenia na krótkoterminowe i długoterminowe skutki wdrożenia KSeF dla podatników. W artykule świadomie abstrahujemy od analizy rozwiązań legislacyjnych, które zostały zaprezentowane przez Ministerstwo Finansów w projekcie ustawy z 22.02.2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw , który został opublikowany 15.03.2023 r. Zdecydowaliśmy się na taki zabieg z kilku powodów. Po pierwsze, w najbliższym czasie powstaną dziesiątki opracowań dotyczących potencjalnych implikacji prawnopodatkowych (związanych z treścią samych przepisów), jednakże będą się one koncentrowały na stanie „tu i teraz”, co w naszej ocenie wydaje się mimo wszystko mniej istotne od odpowiedzi na pytanie: co dalej? Po drugie, zidentyfikowane przez nas obszary, na które KseF ma najistotniejszy wpływ, postanowiliśmy omówić w kontekście szerszej perspektywy (zarówno czasowej, jak i przedmiotowej), która sama w sobie jest niezależna od treści przepisów. Wreszcie pomimo że sami określamy się „ksefentuzjastami”, to w naszej ocenie opublikowany projekt w żaden sposób nie udziela odpowiedzi na pytanie, jak docelowy system będzie funkcjonować od strony technologicznej oraz procesowej. W konsekwencji niemożliwe jest przeprowadzenie realnej analizy wpływu treści przepisów na działanie systemu od 1.07.2024 r. Układ artykułu odzwierciedla również nasze przekonanie, że do każdej zmiany w rzeczywistości można podejść przez pryzmat realizacji postawionych przed nami obowiązków i wyzwań z tym związanych oraz szansy na wprowadzenie zmian, które w określonej perspektywie mogą przynieść wymierne korzyści. Mamy nadzieję, że artykuł pozwoli czytelnikom na szersze spojrzenie na kontekst wdrożenia KSeF oraz przyczyni się do właściwego zrozumienia konsekwencji jego wprowadzenia w perspektywie zarówno krótkoterminowej, jak i długoterminowej, które naszym zdaniem jednoznacznie wskazują, że podążamy w kierunku, w którym szeroko rozumiane bezpieczeństwo prowadzenia biznesu (zwłaszcza dla średnich i dużych firm) stanie się nierozerwalnie związane z możliwością kontroli i zarządzania ryzykiem podatkowym w czasie rzeczywistym.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX