Szaroma Marta, Korzystanie z utworów i innych przedmiotów objętych ochroną w cyfrowej i transgranicznej działalności dydaktycznej w świetle art. 5 dyrektywy 2019/790

Artykuły
Opublikowano: ZNUJ. PPWI 2021/1/61-81
Autor:
Rodzaj: artykuł

Korzystanie z utworów i innych przedmiotów objętych ochroną w cyfrowej i transgranicznej działalności dydaktycznej w świetle art. 5 dyrektywy 2019/790

Słowa kluczowe: dyrektywa 2019/790, utwór, inny przedmiot objęty ochroną, zilustrowanie w ramach nauczania, cyfrowa działalność dydaktyczna, transgraniczna działalność dydaktyczna, korzystanie

Technologie cyfrowe dostarczają wielu nowych narzędzi i zasobów służących wzbogaceniu działalności edukacyjnej, w szczególności nauczania na odległość. Doniosłość tych innowacji odzwierciedla przyjęty przez Komisję Europejską „Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej” z 17.01.2018 r. uznający za priorytety m.in. lepsze wykorzystywanie technologii cyfrowej w nauczaniu i uczeniu się oraz rozwijanie kompetencji i umiejętności cyfrowych właściwych w dobie transformacji cyfrowej .

Jednocześnie od dawna uznawane są prawa pozostające ze sobą w pewnej kolizji, by wskazać chociażby prawa wyartykułowane już w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka z 10.12.1948 r. (odpowiednio w art. 26, art. 27 ust. 1 i art. 27 ust. 2): prawo każdego do nauki; prawo każdego do swobodnego uczestnictwa w życiu kulturalnym...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX