Kunert-Diallo Agnieszka, Konwencja kapsztadzka i protokół lotniczy - rozwiązania międzynarodowe dotyczące finansowania sprzętu lotniczego

Artykuły
Opublikowano: EPS 2011/7/55-58
Autor:
Rodzaj: artykuł

Konwencja kapsztadzka i protokół lotniczy - rozwiązania międzynarodowe dotyczące finansowania sprzętu lotniczego

Konwencja w sprawie międzynarodowych zabezpieczeń na składnikach majątku ruchomego (dalej jako konwencja), przyjęta 16.11.2001 r. w Kapsztadzie wraz z towarzyszącym jej protokołem dotyczącym szczegółowych kwestii w zakresie sprzętu lotniczego, ustanowiła międzynarodowy reżim prawny w zakresie finansowania samolotów i innego sprzętu lotniczego. Konwencja została przyjęta podczas konferencji dyplomatycznej, którą zorganizowano w Republice Południowej Afryki w listopadzie 2001 r. pod auspicjami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (dalej jako ICAO) i Międzynarodowego Instytutu Unifikacji Prawa Prywatnego (dalej jako UNIDROIT). Przyjęcie tych reguł było możliwe, po pierwsze, dzięki ustanowieniu międzynarodowych praw przysługujących wierzycielom w przypadku zaistnienia uchybień lub upadłości dłużnika, a po drugie – stworzeniu międzynarodowego rejestru umożliwiającego tym pierwszym zarejestrowanie wierzytelności w celu zagwarantowania pierwszeństwa w jej wyegzekwowaniu w przypadku zbiegu kilku roszczeń.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX