Sokołowska Dorota, Konsekwencje przyjęcia modelu współtwórczości utworu audiowizualnego dla stosowania art. 70 ust. 2(1) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Artykuły
Opublikowano: ZNUJ. PPWI 2014/3/5-19
Autor:
Rodzaj: artykuł

Konsekwencje przyjęcia modelu współtwórczości utworu audiowizualnego dla stosowania art. 70 ust. 2(1) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Przyjęta w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 4.02.1994 r. koncepcja budowy utworu audiowizualnego, opartej – jak można by niesłusznie prima facie sądzić – na współtwórczości, od początku obowiązywania ustawy pozostaje zasadniczo bez zmian. Wprawdzie w 2000 r. do grona współtwórców dołączono operatora obrazu, jednak ta korekta nie wpływa na wydźwięk art. 69 p.a.p.p., zgodnie z którym współtwórcami tego utworu są osoby, które wniosły wkład twórczy w jego powstanie, a w szczególności: reżyser, operator obrazu, twórca adaptacji utworu literackiego, twórca stworzonych dla utworu audiowizualnego utworów muzycznych lub słowno-muzycznych oraz twórca scenariusza. Pomimo tak stanowczo brzmiącej treści przepisu w doktrynie zgłaszane są istotne zastrzeżenia prowadzące w ostatnich latach do uznania utworu audiowizualnego za wytwór intelektualny o charakterze hybrydalnym .

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX