Wróbel Szymon, Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego – w kierunku nowej formuły współpracy strony rządowej i samorządowej
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego – w kierunku nowej formuły współpracy strony rządowej i samorządowej
Celem artykułu jest spojrzenie na Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego przez pryzmat zasad konstytucyjnych, a także próba odnalezienia – w świetle postulatów strony samorządowej – optymalnej formuły współpracy rządowo-samorządowej. Komisja jest instytucją, w której działaniach materializują się konstytucyjne zasady: współdziałania władz, dialogu społecznego i pomocniczości. Z kolei Rada Ministrów jest – według ustawy zasadniczej – organem kształtującym politykę państwa w różnych obszarach jego działalności. Czy zatem Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego może stać się bardziej znaczącym aktorem w ramach trójpodziału władz, a jej uprawnienia mogą wykraczać poza działalność opiniodawczą? Według Trybunału Konstytucyjnego mechanizm podejmowania decyzji nie może być tak ukształtowany, aby w sytuacji konfliktu była zapewniona przewaga tylko jednej ze stron albo aby Rada Ministrów była pozbawiona zdolności wypełniania nałożonego na nią w art. 146 Konstytucji obowiązku prowadzenia polityki wewnętrznej. Czy w tak uwarunkowanym ustrojowo rządowym procesie decyzyjnym może znaleźć się miejsce dla „rzecznika samorządów”?
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX