Kohutek Konrad, Internetowa dystrybucja towarów w prawie konkurencji (ze szczególnym uwzględnieniem wytycznych Komisji do rozporządzenia nr 330/2010 w sprawie porozumień wertykalnych)

Artykuły
Opublikowano: PPH 2011/11/36-43
Autor:
Rodzaj: artykuł

Internetowa dystrybucja towarów w prawie konkurencji (ze szczególnym uwzględnieniem wytycznych Komisji do rozporządzenia nr 330/2010 w sprawie porozumień wertykalnych)

W ostatnich latach można zaobserwować bardzo dynamiczny rozwój sprzedaży towarów za pośrednictwem Internetu (online sales). W ten sposób nabywane są rozmaite produkty, począwszy od książek, zabawek, odzieży, kosmetyków, a skończywszy na wyposażeniu domu czy sprzęcie AGD lub RTV. Zakupów internetowych dokonuje się coraz częściej na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej, w tym także w Polsce . Jednym z głównych powodów tego zjawiska jest niższa cena towarów oferowanych „w sieci” (choć nie tylko). Nieograniczone wykorzystywanie online sales nie zawsze leży wszakże w interesie wszystkich podmiotów uczestniczących w obrocie handlowym; w zależności od przypadków dostawcy lub dystrybutorzy towarów są zainteresowani jej limitowaniem. Ponieważ nakładanie restrykcji na internetową dystrybucję towarów stanowi ograniczenie (od)sprzedaży, to tego rodzaju praktyki są przedmiotem zainteresowania prawa konkurencji.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX