Lange Karol, Instytucja otwartego dostępu jako forma realizacji komercyjnych pasażerskich przewozów kolejowych w Polsce. Analiza administracyjnoprawna

Artykuły
Opublikowano: PPP 2023/6/5-20
Autor:
Rodzaj: artykuł

Instytucja otwartego dostępu jako forma realizacji komercyjnych pasażerskich przewozów kolejowych w Polsce. Analiza administracyjnoprawna

Słowa kluczowe: otwarty dostęp, prawo konkurencji, prawo administracyjne, prawo transportowe, transport kolejowy, prawo Unii Europejskiej

1.Wprowadzenie

Budowa pierwszych systemów kolei żelaznej była inicjowana przez podmioty prywatne. Państwa jednak od początku ściśle koncesjonowały działalność podmiotów budujących, a następnie eksploatujących infrastrukturę kolejową. Już w drugiej połowie XIX w. rządy państw – dostrzegające doniosły wpływ funkcjonowania kolei na sfery: gospodarczą, obronną i społeczną – prowadziły intensywne działania zmierzające do nacjonalizacji przedsiębiorstw kolejowych . Pozwoliło to na przejęcie kontroli nad rynkiem przewozów, jak również skoordynowanie działań w procesie budowania spójnego systemu transportowego. Monolityczna struktura własnościowa podmiotów zarządzających aktywami kolejowymi, w szerokim tego słowa znaczeniu, znalazła uznanie niemal we wszystkich państwach kontynentalnej Europy w XX w.

U schyłku XX i początku XXI w. dostrzeżono jednak destrukcyjny wpływ...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX