Parchomiuk Jerzy, Granice rozpoznania i orzekania sądu administracyjnego w sprawach kontroli uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego
Granice rozpoznania i orzekania sądu administracyjnego w sprawach kontroli uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego
I.Wprowadzenie
Tradycyjnie podstawową formą działania administracji publicznej poddaną kontroli sądowej są rozstrzygnięcia wydawane w sprawach indywidualnych - decyzje administracyjne. Rozszerzanie zakresu form aktywności administracji oraz zróżnicowanie podmiotów administracji (wprowadzenie administracji samorządowej obok rządowej) w połączeniu z dążeniem do zapewnienia efektywnej ochrony jednostki przed nadużyciami władzy publicznej zdeterminowało rozszerzenie zakresu sądowej kontroli pod względem przedmiotowym i podmiotowym na akty generalne stanowione przez organy jednostek samorządu terytorialnego.
Już z chwilą reaktywacji w Polsce samorządu terytorialnego w 1990 r. kognicją sądu administracyjnego objęto rozpoznawanie skarg na uchwały organów gminy . Rozszerzenie struktur samorządu terytorialnego oraz rozbudowa organów tych struktur i ich form działania pociągnęły za sobą stosowne zmiany rozszerzające zakres kognicji sądów administracyjnych . Pojemne formuły podstaw prawnych skarg na akty...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX