Kurzyna-Chmiel Danuta, Funkcjonowanie szkolnictwa niepublicznego w Polsce w oparciu o aktualnie obowiązujący stan prawny
Funkcjonowanie szkolnictwa niepublicznego w Polsce w oparciu o aktualnie obowiązujący stan prawny
Słowa kluczowe: szkoły niepubliczne, oświata, wolności, prawa, uprawnienia publiczne
1.Wprowadzenie
Rola szkół niepublicznych w całym systemie oświaty jest niezmiernie ważna. Konstytucyjne gwarancje zarówno zakładania szkół niepublicznych, jak i możliwość dokonywania ich wyboru z szerokiej oferty edukacyjnej rozwija ustawodawstwo zwykłe. Głównym celem artykułu jest ukazanie i analiza wybranych, głównych zagadnień prawnych dotyczących funkcjonowania szkolnictwa niepublicznego w naszym kraju. Tematyka ta, choć niebywale istotna, jest rzadko poruszana w piśmiennictwie. Procedury, w szczególności nadzoru pedagogicznego i procesu ewidencyjnego czy nabywania uprawnień publicznych, wykazują troskę państwa o to, aby realizowane równolegle przez podmioty niepubliczne zadania oświatowe były na odpowiednio wysokim poziomie. Trzeba jasno podkreślić, że państwo ponosi odpowiedzialność za oświatę rozumianą w naszym kraju jako dobro wspólne całego społeczeństwa.
Szkoły niepubliczne są istotnym elementem systemu...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX