Moj Marcin, Funkcjonalne bloki przestrzeni powietrznej - geneza i rozwój (na przykładzie Baltic FAB)

Artykuły
Opublikowano: PiP 2014/3/94-107
Autor:
Rodzaj: artykuł

Funkcjonalne bloki przestrzeni powietrznej - geneza i rozwój (na przykładzie Baltic FAB)

1.Liberalizacja rynku transportu lotniczego.

Początek liberalizacji rynku transportu lotniczego, będący de facto deregulacją, w zakresie przewozów lotniczych w Unii Europejskiej, można datować na II połowę lat 80. XX w. – w 1987 r. weszły w życie rozporządzenia Rady zaliczane do tzw. pierwszego pakietu liberalizacyjnego, dotyczącego w dużym stopniu kwestii konkurencji na rynku usług przewoźników lotniczych. Kolejne pakiety liberalizacyjne, z 1990 r. oraz 1992 r., zakończyły etap przekształcania obszaru ówczesnych Wspólnot Europejskich w jeden wspólny rynek transportu lotniczego . Następne zmiany lub całkowicie nowe akty prawne albo miały za zadanie zastąpienie i zharmonizowanie już istniejących przepisów, albo stanowiły rozwinięcie ogólnej idei liberalizacji kolejnych sektorów rynku lotniczego, np. przez uregulowanie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej. Wytyczne co do podległości transportu lotniczego przepisom TWE, w szczególności dotyczącym konkurencji, wskazał już w połowie lat 80. Trybunał Sprawiedliwości Unii...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX