Sołtysiak Patrycja, Żelasko-Makowska Ewelina, Finansowanie publiczne niepublicznych szkół dla dorosłych

Artykuły
Opublikowano: PPP 2016/12/7-34
Autorzy:
Rodzaj: artykuł

Finansowanie publiczne niepublicznych szkół dla dorosłych

1.System edukacji dorosłych w Polsce

Niepubliczne szkoły dla dorosłych nie są w Polsce zjawiskiem nowym. W strukturze szeroko rozumianej oświaty funkcjonują od początków okresu transformacji polityczno-gospodarczej przełomu lat 1989–1999. Powstały jako odpowiedź na potrzeby rynku pracy, ale także stały się sposobem na prowadzenie własnego biznesu. Ograniczanie zatrudnienia w wielkich przedsiębiorstwach państwowych, prywatyzacja i racjonalizacja zatrudnienia, tworzenie firm prywatnych, rozwój małego biznesu i samozatrudnienia spowodowały gwałtowny wzrost bezrobocia, a co za tym idzie, zmianę w sposobie myślenia o zatrudnieniu. Przestał obowiązywać standard zatrudnienia w jednym zakładzie pracy przez całe życie. Wzrosła ranga kształcenia zawodowego. Sytuacja ta spowodowała gwałtowny wzrost różnego rodzaju podmiotów i instytucji prowadzących działalność w zakresie szkolenia osób dorosłych. Niewątpliwie natomiast liberalizacja prawa umożliwiła żywiołowe tworzenie się nowych instytucji szkoleniowych na podstawie zasad...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX