Marczewska Joanna, Finansowanie deficytów budżetów jednostek samorządu terytorialnego w 2007 roku i możliwość spłaty kredytów w opiniach regionalnych izb obrachunkowych
Finansowanie deficytów budżetów jednostek samorządu terytorialnego w 2007 roku i możliwość spłaty kredytów w opiniach regionalnych izb obrachunkowych
1.Wprowadzenie
Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych oraz akty wykonawcze do niej stanowią podstawę gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego (JST). Stosując określone w nich zasady, organy jednostek samorządowych opracowują uchwały budżetowe, które kształtują finanse tych jednostek w roku budżetowym. Elementem niezbędnym w każdej uchwale budżetowej jest określenie wielkości dochodów budżetowych ogółem, wydatków budżetowych ogółem oraz różnicy między nimi, tj. wyniku budżetu w postaci nadwyżki lub deficytu budżetu. Zgodnie z art. 168 ust. 1 u.f.p., deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego jest ujemną różnicą między dochodami a wydatkami jej budżetu. Ust. 2 art. 168 u.f.p. określa źródła, z jakich deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego zostanie sfinansowany. Mogą to być jedynie przychody pochodzące z:
sprzedaży papierów wartościowych wyemitowanych przez JST,
kredytów,
pożyczek,
prywatyzacji majątku JST,
nadwyżki budżetu JST z lat ubiegłych,
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX