Marczewska Joanna, Ziółkowska Katarzyna, Finansowanie deficytów budżetów jednostek samorządu terytorialnego w 2006 roku w opiniach składów orzekających regionalnych izb obrachunkowych

Artykuły
Opublikowano: FK 2006/7-8/94-105
Autorzy:
Rodzaj: artykuł

Finansowanie deficytów budżetów jednostek samorządu terytorialnego w 2006 roku w opiniach składów orzekających regionalnych izb obrachunkowych

1.Wprowadzenie

Regionalne izby obrachunkowe jako instytucje nadzoru nad gospodarką finansową jednostek samorządu terytorialnego (JST) mają obowiązek wydawania opinii w sprawach możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz prawidłowości dołączonej do budżetu prognozy kwoty długu tej jednostki . Jest to niezwykle ważne zarówno ze względu na planowanie, jak i wykonywanie budżetu poszczególnych JST. Regionalne izby obrachunkowe wypowiadają się bowiem na temat źródeł sfinansowania deficytu, tj. ich zgodności z ustawą o finansach publicznych oraz możliwości pozyskania.

Deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego jest ujemną różnicą między dochodami a wydatkami budżetu tej jednostki . Oznacza to, że wydatki budżetu przewyższają dochody budżetu. Zgodnie z art. 168 ust. 2 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być sfinansowany przychodami pochodzącymi z:

1)

sprzedaży papierów...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX