Małajny Ryszard M., Faktyczny status ustrojowy Prezydenta USA (na tle literatury amerykańskiej)

Artykuły
Opublikowano: PiP 2013/3/21-37
Autor:
Rodzaj: artykuł

Faktyczny status ustrojowy Prezydenta USA (na tle literatury amerykańskiej)

1.Uwagi wstępne.

Jednym z filarów amerykańskiego systemu rządów jest w miarę rygorystycznie interpretowana zasada podziału władzy. Zgodnie z tą zasadą, trzy najwyższe organy państwowe – Prezydent, Kongres i Sąd Najwyższy – mają być organami równorzędnymi, przynajmniej formalnie. Co się tyczy federalnej egzekutywy, to członkowie Konwencji Konstytucyjnej z 1787 r. zgodnie zdecydowali powierzyć jej władzę wykonawczą (art. II § 1 konstytucji). Zalicza się doń m.in. wykonywanie aktów Kongresu, toteż w myśl art. II § 3 tego dokumentu: „Prezydent zapewnia ścisłe wykonywanie ustaw”, ale jednocześnie dysponuje wobec nich prawem weta (art. I § 7 konstytucji). Członkowie Konwencji Konstytucyjnej przyznali mu też naczelne dowództwo sił zbrojnych i milicji poszczególnych stanów, gdy zostanie powołana do służby czynnej Unii, a także wyposażyli go w prawo łaski (art. II § 2konstytucji) oraz w prawo obsadzania urzędów. Niemniej nominacje na najważniejsze stanowiska – w tym sędziów federalnych, sekretarzy...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX