Wojciechowska Anna, Ewolucja modelu autorstwa filmowego w prawie polskim

Artykuły
Opublikowano: ZNUJ. PPWI 2015/2/19-29
Autor:
Rodzaj: artykuł

Ewolucja modelu autorstwa filmowego w prawie polskim

W polskim ustawodawstwie model autorstwa filmowego przeszedł interesującą ewolucję. Przez pierwszych 70 lat obowiązywania na scalonym po zaborach terytorium prawa polskiego, a więc pod rządami ustaw autorskich z lat: 1926 , 1952 i 1994 , pierwotnym podmiotem praw do filmu był z zasady producent. Natomiast od lipca 2000 r. rolę pierwotnych właścicieli praw do filmu przejęli współtwórcy, tzn. osoby, które wniosły twórczy wkład w powstanie filmu.

1.Pierwotny podmiot praw do filmu w polskich ustawach autorskich

Okres panowania modelu producenckiego w polskim prawie był zróżnicowany zarówno pod względem treści ustawowych postanowień, jak i prezentowanych ujęć doktrynalnych . Zgodnie z brzmieniem art. 10u.p.a. z 1926 r. prawo autorskie do filmów kinematograficznych służy przedsiębiorcy. W dalszej części przepis stanowił, że w razie zamówienia dzieła (filmu) kinematograficznego prawa autorskie majątkowe służą zamawiającemu. Wreszcie przepis art. 11 tej ustawy zastrzegał, że „stosunki, uregulowane w przepisach art. 6–10, można urządzić w umowie...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX