Sidor-Rządkowska Małgorzata, Empatyzer jako zawód przyszłości?

Artykuły
Opublikowano: PPlus.2020/4/87
Autor:
Rodzaj: artykuł

Empatyzer jako zawód przyszłości?

Termin „kompetencje przyszłości” wywołuje wiele pytań i kontrowersji autorek raportu opracowanego przez DeLab UW na zlecenie Polskiego Funduszu Rozwoju oraz Google’a. Stwierdzają one, że są to „kompetencje, które odróżniają pracę człowieka od pracy systemów informatycznych, robotów czy sztucznej inteligencji. Ponieważ w tych obszarach człowiek będzie wciąż trudny do zastąpienia, zostały one nazwane kompetencjami przyszłości” .

Należą do nich:

Kompetencje poznawcze (nazywane także kompetencjami myślenia). Obejmują one m.in. elastyczność poznawczą, krytyczne myślenie oraz kreatywność.

Kompetencje społeczne. Są to kompetencje niezbędne w kontakcie z drugim człowiekiem. Można tu zaliczyć umiejętność współpracy, przywództwo czy inteligencję emocjonalną.

Kompetencje cyfrowe i techniczne. Można je podzielić na dwa główne rodzaje:

Kompetencje podstawowe – umiejętność posługiwania się technologiami cyfrowymi w codziennej pracy. Chodzi tutaj zwłaszcza o umiejętność wyszukiwania informacji i...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX