Jeżowski Antoni J., Edukacja jako dobro publiczne

Artykuły
Opublikowano: FK 2018/12/57-73
Autor:
Rodzaj: artykuł

Edukacja jako dobro publiczne

W dziesięcioleciu 2008–2017 samorządy terytorialne w Polsce dysponowały w swoich budżetach łącznie kwotą bez mała 1,9 biliona złotych, z czego 32%, czyli 600 mln zł, przeznaczono na sfinansowanie usługi edukacyjnej. Najwyższa to kwota w budżetach lokalnych i najbardziej kontestowana w środowiskach samorządowych. Sama usługa, prawie jak żadna inna, obłożona jest wieloma determinantami, w tym obowiązkowości i powszechności. Pojawiają się zatem pytania o racjonalność nakładów, o ich sensowność, o nieuniknioność. Warto zatem spojrzeć na problem w kategoriach efektywności ekonomicznej, ale w ujęciu dynamicznym – jak ją liczyć i jak analizować. Artykuł podejmuje ten problem w skali makro, choć przecież niezwykle potrzebne i pożyteczne może być podobne spojrzenie w skali każdej jednostki samorządu terytorialnego.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX