Poźniak-Niedzielska Maria, Tylec Grzegorz, Działalność naukowo-dydaktyczna na wyższej uczelni w świetle prawa autorskiego

Artykuły
Opublikowano: PiP 2009/5/33-48
Autorzy:
Rodzaj: artykuł

Działalność naukowo-dydaktyczna na wyższej uczelni w świetle prawa autorskiego

Proces dydaktyczny realizowany przez uczelnie wyższe polega, jak wiadomo, na przekazywaniu treści intelektualnych i umiejętności ich stosowania w praktyce. Formy dydaktyczne realizowane na tych uczelniach mają różną postać - w zależności od dziedziny nauki, której dotyczą. Podstawowymi jednostkami (środkami) dydaktycznymi na uniwersytetach są: wykłady, seminaria, konwersatoria oraz prace laboratoryjne.

Z punktu widzenia ochrony prawa autorskiego zasadnicze pytanie dotyczy kwestii, czy formy te mogą być uznane za utwory, a w szczególności, czy można je traktować jako utwory naukowe. Powstaje też dylemat, czy pomoc naukowa profesorów (promotorów, kierowników naukowych) świadczona na rzecz młodszych pracowników naukowych lub studentów rzutuje na kwestię autorstwa utworu.

Działalność dydaktyczna na wyższej uczelni może być realizowana przez osoby będące pracownikami uczelni i przez osoby, które realizują swe zadania na podstawie zawartej z uczelnią umowy innej niż umowa o pracę.

W praktyce...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX