Stefanicki Robert, Dyrektywa 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych i jej implementacja do krajowego systemu

Artykuły
Opublikowano: PPH 2009/1/10-17
Autor:
Rodzaj: artykuł

Dyrektywa 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych i jej implementacja do krajowego systemu

Nie udało się dotąd na szczeblu wspólnotowym skodyfikować całości prawa dotyczącego nieuczciwej konkurencji (nieuczciwych praktyk handlowych), chociaż jest to zagadnienie pierwszorzędnej wagi zarówno dla funkcjonowania jednolitego rynku, jak i kształtowania na nim wysokich standardów ochrony konsumenta. Z tego punktu widzenia szczególne znaczenie należy przypisać tytułowej dyrektywie, w moim przekonaniu, stanowiącej jeden z najdonioślejszych aktów konsumenckiego prawa wspólnotowego ostatnich lat. Dyrektywa 2005/29 wyznacza jednolite standardy ochrony konsumentów we wszystkich państwach członkowskich. Ten fakt niesie określone konsekwencje dla legislacji krajowej przy dokonywaniu transpozycji dyrektywy. Państwa członkowskie są związane ściśle materialnoprawnymi postanowieniami, zawartymi w takim akcie.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX