Jaczyński Jacek, Być pierwszym czy naśladowcą?

Artykuły
Opublikowano: PPlus.2017/4/7
Autor:
Rodzaj: artykuł

Być pierwszym czy naśladowcą?

Pytanie o innowacyjność leży u podstaw wyboru modelu biznesowego. Bycie pierwszym daje oczywiste przewagi nad konkurencją.

Najczęściej za pierwsze uważamy takie firmy, które wprowadzają nowe produkty na rynek i tym samym zgarniają największy kawałek tortu. Po wprowadzeniu innowacji są jedynymi na rynku, co powoduje, iż nie mają konkurentów, kształtują rynek, a w efekcie mogą dyktować ceny i realizować większe zyski.

Bycie pierwszym nie jest łatwe, gdyż wiąże się z innowacyjnością, co z kolei wymaga dużych nakładów finansowych na badania, a ich brak czasem to nawet uniemożliwia. Na to mogą pozwolić sobie tylko nieliczne firmy. Z jednej strony mamy ogromne nakłady finansowe, a z drugiej – nie we wszystkich branżach można być innowacyjnym produktowo. W farmacji cały czas trwają badania nad nowymi lekami, firmy motoryzacyjne wprowadzają coraz nowsze nowinki techniczne zapewniające większy komfort lub bezpieczeństwo, ale istnieją także branże, w których od wielu lat nie pojawiła się prawdziwa...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX