Bugdol Marek, Bariery i ograniczenia funkcjonowania systemów zarządzania jakością w administracji publicznej

Artykuły
Opublikowano: ST 2006/12/65-70
Autor:
Rodzaj: artykuł

Bariery i ograniczenia funkcjonowania systemów zarządzania jakością w administracji publicznej

Od kilku lat obserwujemy coraz większe zainteresowanie systemami zarządzania jakością w administracji publicznej. Polska administracja jest obecnie liderem w procesach wdrażania systemów jakości według normy ISO 9001:2000. Systemy zarządzania jakością wdrożono w ok. 200 urzędach administracji publicznej. Są wśród nich urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe i urzędy marszałkowskie, a co zasługuje na szczególne podkreślenie - urzędy wojewódzkie, ministerstwa, komendy Policji i urzędy skarbowe.

W ślad za tymi zmianami musi jednak następować dalsze doskonalenie jakości usług. Po uczynieniu pierwszego kroku, jakim jest certyfikacja systemów zarządzania jakością, należy bezzwłocznie przystąpić do implementacji zasad zarządzania przez jakość. W tym celu można korzystać z modelów samooceny (np. European Fundation for Quality Management - EFQM).

Daleko nam oczywiście do administracji skandynawskiej czy brytyjskiej (w której powszechnie stosuje się programy Best Value, Investing in People,...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX